söndag 3 oktober 2010

Keiko Mecheri - Mulholland

Inför sommaren 2010 släppte den amerikanska parfymskaparen Keiko Mecheri en serie på fyra citrusbaserade dofter. Tidigare har jag recenserat Tarifra (se http://blogg.expressen.se/parfumistansdagbok/entry.jsp?messid=615650 ) som väl mest kan beskrivas med en, om än positiv, axelryckning. 
Mulholland är inspirerad av motorvägen i Los Angeles, något som man i första hand inte associerar med en citruscologne.Mulhollands noter beskrivs som petit grain, citrus, patchoulli, sandelträ och ambra. Känner också en tydlig pepprighet doften igenom, kanske är det sandelträets pepprighet men det känns som att peppar lagts till. I inledningen är Mulholland smått originell, det finns en ton och en känsla av gammal, dammig vinflaska förvarad i vinkällare. Detta varar dock bara en kort stund, i mellanregisteret är det en tämligen konventionell brygd av pepprig citrus blandad med övriga ingredienser. I början påminner pepprigheten mycket om herrdoften ST Dupont. Mulholland håller mycket bra under dagen trots sin lätthet och på kvällen framträder en fin sandeltränot harmoniserad med en mycket mild patchoulli. Faktum är att hållbarheten, doften fragmenteras inte under dagen, och de i sammanhanget distinkta basnoterna ger en känsla av att klara en varm dag på asfalt.

Känslan är mer positiv med Mulholland än vad jag upplevde Tarifa. Men det känns som om jag känt Mulholland i flera tappningar tidagare, förutom den korta vinaktiga inledningen så är det inte särskilt originell. Men jag uppskattar den mycket fina, lätta, sandeltränoten i basen. Och känslan av motorväg i värme.

Betyg: 3+

2 kommentarer:

  1. Gillar Keiko Mecheris dofter mycket. Särskilt Loukhoum Eau Poudree och Gourmandises. De citrusbaserade dofterna har jag inte provat. Ska bli kul att följa med dig till det här nya stället. Största nackdelen med den förra bloggen var att det var svårkommenterat och krävde inloggning. Hoppas att det blir enklare här! /Lotta

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Kul att du hittat hit. Jag hoppas att tekniken kommer att fungera bra här. Har inte provat några andra KM än citrusserien, men jag har förstått att hennes tidigare dofter är riktgt bra.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.