onsdag 25 augusti 2010

Leve Mainstream! - 4

Nina (Nina Ricci): Detta röda, fullmogna äpple på ambrerande och lätt karamelliserande träig bas är, är en fullträff på mig. Blandningen uppnår en effekt eller doftillusion som påminner om tuberose (!) på mig, även om den inte doftar tuberose. 
Gucci by Gucci Edp: Faller tyvärr inte ut helt bra på min hud men det är en mycket fin doft i genren fruktig, modern chypre. Vad jag har läst så är den också känslig och kräver rätt hudkemi. Mörk, lite fruktigt tuggummiaktig med päron, guava och patchoulli.
Black Crystal (Versace): Denna genomkemiska mentholiga cocosdominerade men samtidigt mörka doft är egentligen inget för officiella sammanhang. Om man som bärare vill göra ett propert intryck i alla fall. Men den är rolig, mysig och ganska trashig. Dissad i The Guide (1:a) men jag tycker om den.
Rush (Gucci): Denna mycket speciella fruktiga, moderna chypre är en föregångare i just den genren. Enligt flera parfymskribenter luktar den nästen exakt som en svindyr doft från ett nischmärke (Clive Christian) som kom flera år senare än Rush. Har själv inte provat men jag tror dem. Här finns alltså chansen att för en rimlig peng dofta av något banbrytande. Till skillnad från Black Crystal är förstås Rush högt skattad i The Guide: Högsta betyg, 5.

4 kommentarer:

  1. Det är så roligt att du är tillbaka i din blogg! Alltid lika inspirerande att läsa dina inlägg! Ja, man kanske ska ge gamla mainstreamdofter en chans till. Har själv bl a doften Nina...den ska jag prova igen i morgon. Tyckte dock förut att den försvann och utvecklades inte på min hud...men, men...alltid värt att prova igen. I dag myser jag med min Shalimar i kylan. :-)
    Ha' en bra helg!

    SvaraRadera
  2. S P: Kul att skriverierna kan bidra till en stunds avkoppling. I Nina-fallet har jag verkligen tur med hudkemin. Hoppas att det lyckas bättre för dig vid nästa test. Jag har också längtat efter Shalimar de senaste kylig dagarna men ännu inte kommit till skott (om jag börjar med Shali redan, vad ska jag då ha i vinter :) Men vem vet jag kanske kommer att känna för lätta dofter mitt i vinterkylan. Det hände förr -förra vintern. Så det blir Shali inom kort.
    Ha en fin helg du oxå!

    SvaraRadera
  3. I veckan testade jag ett gammalt prov jag har av Ricci Ricci. Gillar den, liksom Nina. Ricci Ricci har en ton av rabarber som är angenäm. Är även en edp vilket jag ofta föredrar. Nu måste jag även testa Nina eftersom det var länge sedan. Rush är en gammal favorit som fungerar bra i vissa väderlekar.

    SvaraRadera
  4. Rush är verkligen fin på dem som den passar på. Minns en gång när jag klev in i en tunnelbanevagn och där satt en kvinna som Rush föll ut på helt perfekt. Ljuvligt. Men som så många riktigt bra dofter så är den känslig för vem som bär, bärarens hälsotillstånd, väder osv. Nina är inte lika komplicerad men är också välkomponerad och passar fler. Ricci Ricci var det jättelänge sedan jag doftade på, ska ta en sniff på nästa doftrunda.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.